Radics Géza
Alsótatárlakától a botnaptárig….
A
világhíressé vált régészeti leletet 1961-ben a román régész, Nicolae Vlassa –
édesanyja Zöldi Judit – ásta ki a Maros-menti Alsótatárlakán. Ma Románia. E
korongot 7300 évesnek állapították meg,
melyen a székely-magyar rovásírás betűihez hasonló jeleket látunk, mint
például – szembenézve – a bal felső negyedben a Z betű, mellette az Ny
betű. A jobb felső negyedben két Ny betű alaki mását látjuk. A jobb alsó
negyedben betűösszeírást tételezhetünk fel.
A bal alsó negyedben pedig a kettős kereszt van, amely a rovás-ábécé Gy
betűje. Ez megkülönböztetett figyelmet érdemel, mert a „gy” sajátos magyar hang,
és jele a kettős kereszt is annak tekinthető, mert más népek rovásírásában
nagyon ritkán fordul elő. Ugyancsak, a korong szélén, a vízszintes alatt egy
összeírást látunk. Úgy néz ki, hogy az Ny és D betű összeírása.
Ezt nyilasnak is nevezik. A boszniai hegypiramisoknál lévő alagútban is megvan a
hasonmása. A korong jeleinek olvasásával számosan kísérleteztek, de a
megfejtők mindegyike más eredményre jutott, melyek nem támogatják egymást.
A litván
származású régésznő, Marija Gimbutas szerint az emberiség első
írásrendszerét a Délkelet-Kárpát-medence és Észak-Balkán újkőkori népessége
alkotta Kr. e. 5500 és 5000 között. Egyesek véleménye szerint ebből származik
minden írás. Az ősnépet ő „Old European”-nek, vagyis „őseurópainak” nevezte,
amely nem szemita és nem indoeurópai volt. Szerinte, az indoeurópaiak ezen
ősnépet kipusztították. Lehetséges, de ha a régésznő a magyarság hivatalos
történelme mögé is nézett volna, akkor lehet, hogy más lett volna a véleménye.
Ami az elsőbbséget illeti, a franciaországi Glozelben talált, írásjelekkel
ellátott táblácskák is versenyben vannak. A tekintélyes számban előkerült
leleteket 15 ezer évesnek tartják – bár ezt többen vitatják -, mely szerint ők
voltak az első írásrendszer megalkotói. Azonban, a glozeliek eltűntek,
Franciaországban megszakadt az írás fejlődésének folytatása. Valószínű az
éghajlatváltozás okozta, mikor Földünk északi féltekéje átment a hideg égövből a
mérsékelt égövbe. Nem lehetetlen,
hogy ezen írástudó nép kései unokái telepedtek meg az újkőkor hajnalán
Észak-Balkánon és a Kárpát-medencében – mint erre Varga Csaba is felfigyelt.
Ettől kezdve, a Kárpát-medencében a rovásírás fejlődése, sok viszontagság
ellenére is töretlen napjainkig.
E
kérdéssel úgy állunk, mint Amerika felfedezésével. Leif Erickson az első
ezredforduló táján megérkezett az Újvilágba, de soha nem tért vissza Európába.
Félezer évvel később Kolumbus érdemelte ki a dicsőséget, mert ő vitte a hírt az
Újvilág létezéséről. Friedrich Klárinak köszönhető, hogy a glozeli és a
kárpát-medencei leltekről összegyűjtötte a jeleket, és egy táblázatban kimutatta
az alaki azonosságokat és hasonlóságokat, köztük a kettős keresztet is, amely a
magyar nyelv sajátos „gy” hangjának betűje. Meg kell említeni, hogy Európa más
részein is előfordulnak 15-20 ezer éves írásos leletek, mint pl. a Pilis-hegység
Jankovich barlangjában, vagy az olaszországi Savignonban. Ebből arra kell
következtetni, hogy míg az írásrendszer kifejlesztése az ősi földművesek érdeme,
addig az írásjelek kezdeti használata az ősvadászokhoz köthető.
A
koronggal azonos lelőhelyen két téglalap alakú táblácskát is talált Vlassa. Az
egyiken egy bekarcolt kecske alakja látható egy álló alakkal, amely lehet ember,
de lehet álló kecske is. A másikon írásjelek vannak, melyek nem azonosak, de még
csak nem is hasonlítanak a korongon látottakra. Képírás, vagyis piktográf van a
téglalap alakú táblácskán. Elgondolkodtató, hogy egy azonos lelőhelyről és
korból, két különböző írásfajta, vagy írásrendszer került elő. A korong és
táblácska tulajdonosa az újkőkori termékenységi vallás nagyasszonya lehetett,
aki nem egy, hanem két írásfajtát ismert.
Nos, jelek
szerint a korongon látható jelekből alakult ki a rovásírás, míg a téglalap alakú
táblácska képjeleihez hasonló írásjelek, mintegy 1800 évvel később
Dél-Mezopotámiában jelentek meg, melyet a sumernak nevezett nép ékírásba
fejlesztett át.
Ami
az újkőkori leletek írásjelei körüli bizonytalanságot illeti, érdemes
megemlíteni egy Tordos-i leletet is, melyet az első magyar régésznő, Torma
Zsófia bárónő ásott ki a Maros-menti újkőkori telephelyen az 1800-as évek utolsó
negyedében. Egy kőből készült, lyukas korongról van szó, melyen karcok láthatók.
Mint a legtöbb régészeti leletről, a régészek erről is különbözőképp vélekedtek.
Voltak, akik amulettnek, mások hálónehezéknek vélték. Voltak, akik a karcokban
díszítést, mások írásjeleket láttak. 1968-ban Vlassa is tüzetesebben
megvizsgálta a korong „karcait”, és arra az álláspontra jutott, hogy a jelek
„rövid rajzjeles/képjeles jegyzetek”
(„short ideographic
notations”). (The Danube Script in light of the Turdas and Tartaria discoveries.
National History Museum of Transylvania,
2009, 24. oldal.) Nos, a korongon látható jelek inkább a vonalas írásra
hasonlítanak, mint a rajzokra. Ez azért fontos, mert nem az egyedüli lelet,
amelyen hasonló „karcok” vannak, ugyanakkor Vlassa véleménye jól szemlélteti az
írásjeleket illető bizonytalanságot.
A következő írásjelekkel ellátott régészeti lelet képét Cser
Ferenc-Darai Lajos szerzőpáros közli A magyar folytonosság a
Kárpát-medencében című munkájuk borítólapján, melyet Szatmár vármegyének
román oldalra került Hosszúfalú és Kisfentős határában találtak. A kép ugyancsak
megtalálható a világhálón Borovszky Samu: Szatmár vármegye őskora címszó
alatt.
Az
istenséget, nagyasszonyt ábrázoló töredéken írásjelek láthatók. A sátor alakú
jelek megegyeznek a magyar rovás-ábécé S betűjének alakjával. A két
„sátor alakú” jel között van egy díszítésnek tűnő jel is. Feltehetően ez az N és
T összeírása, ligatúrája, mely jelet megtaláljuk a bolognai botnaptár szövegében
is, amint ezt az alábbi példák mutatják.
A bolognai botnaptárban szereplő nevek Forrai Sándor Küskarácsonytól
sülvester estig című könyvében találhatók. Amint látjuk, az NT
összeírása hasonlít a régészeti leleten látható jelhez. Így, ha mai ismereteink
birtokában elolvassuk a Kr. e. 1450 tájáról való lelet jeleit – sajnos nincs
pontos kormeghatározása –, akkor balról jobbra a SeNTeS olvasatot kapjuk.
Ha e lelet Szentes vidékén került volna elő, akkor feltételezhetnénk, hogy e
településnek már az újkőkor végén, bronzkor elején is megvolt a neve. Az is
lehetséges, hogy a két szónak semmi köze sincs egymáshoz, mert ha jobban
szemügyre vesszük a leletet, akkor jobbról balra a második S után még egy balra
dűlő jelet is látunk, ami lehet egy másik S, de lehet a rovás G vagy L betűje
is. Fontos viszont, a rovás betűösszeírásának gyakorlata és hasonló megoldása,
amely összeköti a szatmári leletet a bolognai botnaptárral, és megerősíti az
alsótatárlaki korong jeleinek esetleges összeírását is. A betűösszeírás a
székely-magyar rovás íratlan „szabálya”. Ezért mondta az olasz Antonio
Bonfini, Mátyás király udvari történetírója, hogy a magyarok „kevés
jeggyel sok értelmet foglalnak egybe”. Betűösszeírások más népek
rovásaiban – jelek szerint – csak ritkán fordulnak elő. Rokon, vagy rokonnak
vélt népeknél gyakrabban. Ez figyelhető meg az etruszkoknál is. Erre a
magyarázat az lehet, hogy az etruszkokat több kutató a Kárpát-medencéből
származtatja. Legújabban az olasz nyelvész, Mario Alinei is erre az
álláspontra jutott. Egyébként a rómaiak az etruszkoktól vették át a rovást,
amelyből kialakult a napjainkban használt latin-betűs írás. A hosszúfalúi lelet
alátámasztja a rovás fejlődésének folyamatát a székely-magyar betűösszeírás
gyakorlatán keresztül, egészen napjainkig. Amint ezt a mellékelt templomfelirat
is igazolja. E lehetőséget alátámasztja Friedrich Klára és Szakács Gábor
kutatása is. Friedrich Klára megtalálta az újkőkori régészeti leleteken a
rovásbetűk alaki mását az e és ly betűk kivételével.
Mit kell tudnunk a botnaptárról?
Az olasz tudós, térképész, hadmérnök, tábornok Luigi Ferdinando Marsigli
gróf, 1681-ben osztrák császári szolgálatba szegődött. 1686-ban az osztrák
oldalon részt vett Buda töröktől való visszafoglalásában. S mint ilyenkor
szokásos, szabad préda minden érték, mint például a Corvinák. Amikor a
császári katonák el akarták „zabrálni” őket, akkor Marsigli közbelépett.
Részlet a csíkszentmártoni, 1501-ben készült templom feliratából
(Forrai Sándor).
Marsigli 1690-ben eljutott Székelyföldre is, ahol kezébe került egy
botnaptár. E botnaptár teljes szövegét lemásoltatta, és egy székely aláírásával
hitelesítette, amely megtalálható a Bolognai Egyetemi Könyvtárban az 54.
kötet 669. oldalán. A botnaptár azóta - mint oly sok minden - eltűnt, de
Marsiglinek köszönhető, hogy másolatban megmaradt. Mai ismeretünk szerint ez a
legterjedelmesebb rovásemlékünk. Abból, hogy rajta van a sienai Szent Bernát
névünnepe is, arra lehet következtetni, hogy 1450
után
készülhetett (ebben az évben avatták szentté), de Forrai Sándor szerint, olyan
ünnepek is vannak rajta, melyek némelyike akkora már kiveszett, ezért az a
legvalószínűbb, hogy egy Árpád-korban készült, korábbi naptárról másolták.
A
Maros-menti Tordoson előkerült edényaljon (bal o.), rovásjelekből kialakított
futó alakot látunk. Legfelül a fej helyén a hosszúfalúi leleten látható NT
összeírt betűihez hasonló jel van. A jobb oldali lelet szintén a tordosi
műveltségből való, amely kísértetiesen hasonlít a botnaptárban szereplő aNTaL
betűösszeírásához. Hogy mi lehet az olvasata, nagyon jó kérdés, de a
betűösszeírás gyakorlati módjának azonossága nem vitatható. A tordosi leleteknek
nincs pontos kormeghatározása – a tordosi műveltséget Kr. e. az V. ezred
közepére teszik –, de feltehetően a hosszúfaluinál jóval korábbi korból valók,
melyek a rovásírás gyakorlati módjának maradandóságáról tanúskodnak. A jobb
oldali, írásjelekkel ellátott táblácska Kr. e. 1450 tájáról az Égei-tenger
műveltségköréből – Ajia Triada – való. A táblácskán szerepel a kettős kereszt,
és a bal felső részben szintén az NT összeírása feltételezhető (mindkét jelet a
zöld nyíl jelzi). Ebből arra lehet következtetni, hogy az írástudás nem délről
északra, hanem északról déli irányba terjedt.
Időrendi adatok: Alsótatárlakai korong: Kr.e. 5300. Tordosi lelet: Kr. e.
4500-2300. Hosszúfalui istennő: Kr.e. 1450. Bolognai botnaptár: Kr.u. 1250-1450.
Nikolsburgi rovásábécé: Kr. u. 1483. Telegdi János Rudimentája: Kr. u. 1598. Az
utóbbi kettőben is megvan az N és T összeírása, amint ezt alább láthatjuk.
A felsoroltak a magyar rovásírás kárpát-medencei kialakulásáról és töretlen
fejlődéséről tanúskodnak az újkőkor hajnalától a botnaptáron keresztül
napjainkig.
Vizsgáljuk meg, van-e egyéb támasztéka az itt felsorolt lehetőségeknek az alaki
hasonlóságon és a betűösszeíráson túl.
Dr. Raskó István biológus vezetésével az MTA Genetikai Intézete végezte az első
önálló magyar genetikai vizsgálatot. A vizsgálat célja az volt, hogy kiderítsék,
mekkora százalékban található meg Árpád népének génállománya a mai magyarságban.
A vizsgálathoz apai ágon 132 anyaországi és 97 székely, míg anyai ágon 102
anyaországi és 76 székely mintát használtak fel. Az eredményt 2010-ben Raskó a
Honfoglaló gének (Medicina Könyvkiadó) című könyvében tette közzé.
Kiderült, hogy a magyarság túlnyomó többsége nem Árpád népéből, hanem a
köznépből származik.
Raskó azt írja, hogy az újkőkori E3b haplocsoport népessége 7000-8000 ezer éve a
Balkánról telepedett be a Kárpát-medencébe. Génjeik a mai magyarság
génállományában 10%-ot képviselnek. Az E3b1 haplocsoport népessége pedig a
„magyar adatbázisban döntő arányban van jelen.” – írja Raskó. Nos, e
népesség 7300 éve a Vardar és Morava folyók völgyén át, érkezett a
Kárpát-medencébe. Egyre több jel mutat arra, hogy eme ősi földműves nép nem
veszett ki, hanem génállománya, műveltsége, nyelve és írása tovább él a mai
magyarságban.
Nos, ha mindebből levonjuk a tanulságot, akkor azt kell mondanunk, hogy a magyar
rovásírás a Kárpát-medencében alakult ki. Téves az elnevezése is, mert nem
székely-magyar, és nem hun-magyar, hanem magyar. A tévedés abból
származik, hogy korábban a magyarság eredetét és egészét kizárólag a szittyákhoz
és hunokhoz kötötték. Megfeledkeztek és megfeledkeznek az őstelepes földműves
népről, amelyből – szerintem – a szittyák és hunok is származtak. A szittyák és
hunok magas műveltségű népek voltak, és kiváló fémművességük mellett ismerték és
használták a rovást, de nem ők voltak az írás feltalálói. Az írás kialakulása
őket ezer évekkel megelőzte. A székelyeket pedig hol szittya, hol hun eredetűnek
tartják. Innen a rovásírás téves elnevezése. Igaz viszont az, hogy a legtöbb
rovásemlék Erdélyben maradt meg. Ha az emberi művelődés szellemi csúcsterméke az
írás, akkor méltán büszkék lehetünk földműves őseinkre, akik az újkőkor hajnalán
benépesítették az egész Kárpát-medencét, és megalkották az emberiség „első”
írásrendszerét, amely ma is él. Nem feledkezhetünk meg az ősvadászokról sem,
mert a jelek arra mutatnak, hogy az első írásjelek használata velük kezdődött.
Elgondolkodtató az is, hogy – tudomásom szerint – keleten, ahonnan a magyarság
állítólag származott, népnevünk: magyar, ebben a formában, sehol nem
fordult elő. Előfordult viszont a következő változatokban: magar, madar, madjar,
mazar, mazsar, madzsar, stb. Keleten hiányzott és hiányzik a „gy” hang
jele/betűje, de megvan az alsótatárlakai korongon, megvan Glozelben és az Égei
műveltségkörben, megvan az etruszkoknál, és megvan a botnaptáron.